Op donderdag 8 februari 2024 vond het Data-Driven Marketing event in Utrecht van het Cronos bedrijf Stitchd plaats waar inspirerende sprekers hun kennis deelden.
De sprekers:
- ICI Paris XL – Joost van Bergeijk heeft verteld hoe de foundation is gelegd om meer data-driven te gaan werken en hoe dit ervoor heeft gezorgd dat deze retailer nog steeds enorm succesvol is.
- PGGM – Richard van Meurs nam ons mee hoe zij meer data-driven zijn gaan werken en 700 collega’s in dit proces heeft meegenomen.
- Decathlon – Peter O’neill, founder van MeasureCamp, heeft inzicht gegeven in zijn to-do lijst voor de komende jaren met als doel de impact van Digital Analytics op de bedrijfspresentaties te vergroten.
De take-aways:
- Business Impact als doel: het doel van datagedreven marketing moet altijd gericht zijn op concrete bedrijfsresultaten. Data-analyse is geen doel op zich, maar een middel om impact te creëren.
- Start met een 0-meting: dit kan bijvoorbeeld middels een Data Maturity Scan.
- Denk vooraf goed na over waar de verantwoordelijkheid voor data ligt.
- Sterke Fundamenten: een solide basis is essentieel. Denk aan:
- Datakwaliteit
- Monitoring
- Documentatie
- Educatie
- Inzichtelijk maken waar het misgaat
- Tijd reserveren in je roadmap voor fixes en verbeteringen.
- Stakeholderbetrokkenheid: betrek alle belanghebbenden bij het datagedreven proces. Samenwerking is cruciaal.
- Data Pioneers: zorg voor pioniers met diepgaande kennis van data. Zij kunnen de organisatie vooruit helpen.
- Tooling en Cultuurverandering:
- Onderzoek geschikte tooling en AI-mogelijkheden.
- Realiseer je dat datagedreven werken een cultuurverandering vereist. Het kost tijd en de weg ernaartoe niet altijd eenvoudig.
- Persoonlijke Dashboards: visualiseer op maat gemaakte dashboards voor verschillende rollen binnen de organisatie.
- Veranderende Functies: mensen krijgen steeds meer te maken met veranderende functies door snel opvolgende technologieën.
Meer weten?
Laten we blijven leren en innoveren in onze data-gedreven wereld! Wil je meer weten neem dan contact op met Maurielle Kuijper of bel 06-46423718.